25 September 2012
Geeky Geography μέρος 1ο: Eclipse Phase

Φίλοι και αναγνώστες του GeekySpecs, καλώς ήρθατε στο πρώτο μέρος από τα πέντε του Geeky Geography, όπου κάθε εβδομάδα θα βλέπουμε και ένα Pen & Paper RPG με αναλύσεις και προτάσεις για το setting και το σύστημα. Σε αυτή τη στήλη θα παρουσιάζονται παιχνίδια που έχουν να δώσουν κάτι καινούργιο σε ένα rpg party, πέρα από τα καθιερωμένα settings που έχουμε συνηθίσει.

Χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις:

 

Geeky Geography μέρος 1ο: Eclipse Phase

 

EP 1

Your mind is software. Program it.
Your body is a shell. Change it.
Death is a disease. Cure it.
Extinction is approaching. Fight it 

Setting

ep 2Δεν μπορώ να πω πως είμαι ο μεγαλύτερος fan τον sci-fi games. Έχω προσπαθήσει να παίξω πολλά και έχουν την τάση μετά από λίγο να γίνονται υπερπολύπλοκα με πολλή science, αφήνοντας λιγότερα στο fiction. To Eclipse Phase είναι διαφορετικό. Βασικά, είναι διαφορετικό από οτιδήποτε έχει βγει στο χώρο...

Η επιστημονική πρόοδος της ανθρωπότητας έχει φτάσει σε ένα τέτοιο σημείο που οι ασθένειες έχουν εξαλειφθεί πλήρως και ακόμα και ο θάνατος έχει νικηθεί. Τα περιεχόμενα του εγκεφάλου κάθε ανθρώπου (Ego) γίνονται upload σε μεγάλα databases, και download σε συνθετικά σώματα. Διαστημικά σκαφή έχουν φτάσει να εξερευνήσουν σημεία στο ηλιακό μας σύστημα "Where no Man has Gone Before" και οι πρώτοι σταθμοί στις επιφάνειες άλλων πλανητών γίνονται πραγματικότητα.

Όμως ο πόλεμος δεν θα αργήσει να έρθει ανάμεσα στα κράτη της γης, οπού υποκινούμενα από μεγάλες διαπλανητικές εταιρείες μάχονται για τον έλεγχο τεχνολογιών και διαστημικού χώρου. Κάπου εκεί, το στρατιωτικό Artificial Intelligence πρόγραμμα T.I.T.A.N. (Total Information Tactical Αwareness Network), που έχει τη δυνατότητα να εξελίσσεται από μόνο του, αποκτά τον έλεγχο όλων των στρατιωτικών μηχανών και οπλικών συστημάτων και ξεκινάει έναν πόλεμο με σκοπό της καταστροφή της ανθρωπότητας. Η μάχη είναι άνιση και οι άνθρωποι σύντομα θα προσπαθήσουν να ξεφύγουν στους διαστημικούς σταθμούς που έχουν κατασκευάσει στις άκρες του διαστήματος.

Αφού καταστρέψουν σχεδόν όλη τη γη, και ενώ η ανθρωπότητα έχει χάσει τον πόλεμο, με μία απρόσμενη κίνηση, οι T.I.T.A.N.s, κάνουν upload της προσωπικότητες όλως των κατοίκων της γης και εξαφανίζονται περνώντας μαζί τους εκατομμύρια Egos. Το παιχνίδι ξεκινάει 10 χρόνια μετά από την στιγμή που οι άνθρωποι γλίτωσαν από τη καταστροφή τους (ονομαζόμενη και Fall) και προσπαθούν να ξαναφτιάξουν την κοινωνία τους, στο διάστημα.

Selling Points

Egos & Morphs.

Μιας και ο θάνατος είναι πλέον ντεμοντέ, ουσιαστικά ο χαρακτήρας είναι το μυαλό του. Το σώμα (Morph) δεν είναι τίποτα παραπάνω από μία πανοπλία, η οποία θα πρέπει να εξυπηρετεί τους σκοπούς του Ego. Όταν το Morph καταστρέφεται, το Εgo μπορεί και γίνεται upload, και με τα κατάλληλα χρήματα, download ένα καινούργιο σώμα. Σκεφτείτε τις RP προοπτικές που ανοίγονται με αυτόν τον παράγοντα. Υπάρχουν morphs που μοιάζουν με ανθρώπους, morphs που έχουν φτερά, morphs που αποτελούνται από δεδομένα και morphs που μοιάζουν περισσότερο με πλάσματα μυθολογίας παρά με ανθρώπους. Οι παίκτες είναι ελεύθεροι να φτιάξουν να δικά τους morphs ώστε οι χαρακτήρες τους να εμφανίζονται όπως θέλουν.

Pandora Gates.

ΟΚ, φανταστείτε Stargate, που οι πρωταγωνιστές περνούσαν μέσα από την πύλη και έβγαιναν σε διάφορα σημεία στο σύμπαν. Μόνο που το σύμπαν του EP είναι σκοτεινό, τρομακτικό, και τις περισσότερες φορές δεν θες να δεις τι έχει στην άλλη πλευρά. Άλλο ένα σημείο που ο Game Master έχει άπειρο ελεύθερο χώρο να εντάξει τις ιδέες του. Οι πύλες από μόνες τους αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια του κόσμου καθώς φαίνεται να έχουν δημιουργηθεί πολλά χρόνια πριν των ανθρώπων, και κάνεις δεν ξέρει γιατί ή ποιος τις δημιούργησε.

Ep 3

Εξωγήινοι.

Αυτό που βιάζομαι να κάνω όταν παίρνω ένα sci-fi rpg στα χέρια μου, είναι να ψάξω να δω πως είναι οι άλλες φυλές. Είναι κάτι σαν crash test για έμενα, και έχω ήδη ξεκινήσει να είμαι αρνητικός πριν καλά καλά φτάσω στο συγκεκριμένο σημείο. Προσωπικά δεν αντέχω τα μικρά (ή μεγάλα) πράσινα ανθρωπάκια και τα και τα χαρούμενα πλασματάκια τύπου ewoks. Όταν φαντάζομαι εξωγήινους, στο μυαλό μου έχω τους Great Old Ones και τα Shoggoths του Lovecraft, και τους Μartians από το The War of the Worlds του Wells. Kαι κάπου εδώ είναι που αγάπησα το Eclipse Phase.

Όταν η ανθρωπότητα ξεκίνησε να ξεμυτάει από τα όρια του διαστήματος, ένα βήμα εμπρός περίμεναν οι Factors, μια ooze-like φυλή που έχουν τα χαρακτηριστικά τόσο φυτών όσο και θηλαστικών. Οι Factors εμφανίστηκαν σαν εκπρόσωποι των υπόλοιπων εξωγήινων φυλών και είπαν στους transhumans "We come in Peace" και σύναψαν σχέσεις εμπορείου και ανταλλαγής τεχνολογιών. Όταν οι άνθρωποι ήθελαν να συναντήσουν και άλλες φυλές, οι Factors τους το απαγόρεψαν, λέγοντας πως η ανθρωπινή φίλη είναι νέα και είναι επικίνδυνο να έρθει σε επαφή με άλλους πολιτισμούς, πράγμα που γέμισε τους transhumans με υποψίες για το ποιόν των νέων τους "φίλων". Οι εξωγήινοι στο EP είναι τεράστιοι, πανάρχαιοι, κακάσχημοι, και έχουν κρυφά σχέδια για εμάς που με τα χρόνια ύπαρξής μας δεν είναι δυνατόν να τα αντιληφθούμε.

Conspiracy.

To default campaign setting του EP θέλει τους χαρακτήρες να είναι μέρος του Firewall, μίας μυστικής διαπλανητικής οργάνωσης που συστάθηκε για να αποτρέψει καταστάσεις που θα φέρουν την καταστροφή του transhumanity. Το Firewall πιστεύει ακράδαντα στο ότι οι ανάγκες των πολλών ξεπερνούν τις ανάγκες των λίγων, και οι χαρακτήρες συχνά παίρνουν μέρος σε Black Ops και συνωμοσίες που ευνοούν το ευρύτερο καλό με μία πολύ ευρεία έννοια. Φανταστεί τον Smoking Man από το X-Files σαν τον NPC που δίνει στους παίκτες τις αποστολές. Και τον Mulder να είναι με την αντίπαλη ομάδα που προσπαθεί να ξεσκεπάσει τις δολοπλοκίες που οι PCs είναι αναγκασμένοι να σχεδιάσουν.

ep 4

Horror.

Σαν Game Master πάντα θεωρούσα τα horror στοιχεία τα πιο δύσκολα να βγουν σε ένα session. Είναι πολύ δύσκολο να κάνεις ανθρώπους πάνω από κάποια ηλικία να φοβηθούν και όχι να τρομάξουν όταν υπάρχουν στατιστικά, ζάρια και παρεΐστικη διάθεση. Και ενώ μπορείς να γλιτώσεις ως έναν βαθμό τα δύο πρώτα, είναι ακόμη χειρότερο όταν υπάρχει η σκέψη " Α, τώρα πρέπει να φοβηθώ" από τους παίκτες. Το EP καταφέρνει με απλές κινήσεις να βάλει στο μυαλό των παικτών το πόσο μικρή είναι η ανθρωπότητα και πόσα πράγματα γίνονται χωρίς να έχει ιδέα. Ο τρόπος παρουσίασης του setting, με τους χαρακτήρες να γνωρίζουν πως το σύμπαν είναι άπειρο και η χαρτογραφημένη του πλευρά σημαντικά μικρότερη, είναι το πρώτο βήμα. Η αίσθηση του PC ότι βρίσκεται συνεχώς εκτός έδρας, και κατά πάσα πιθανότητα σε ένα μέρος που δεν θα έπρεπε να βρίσκετε καν, είναι το δεύτερο. Το τρίτο και κυριότερο είναι πως, παρόλο που ο κόσμος κατάφερε να επιβιώσει, κανείς δεν αισθάνεται νικητής. Οι T.I.T.A.N.s είναι ακόμα εκεί έξω, και σε Battlestar Galactica στιλ, "they have a plan", και η τεχνολογία παρέχει πρόσβαση σε doomsday devices στον απλό χρήστη του αντίστοιχου διαδικτύου. Είναι κάτι σαν το "the truth is out there", και σε περιμένει μαζί με τον Cthulhu.

O ρεαλισμός του setting.

ΟΚ το να μιλάω για ρεαλισμό σε ένα φουτουριστικό sci-fi χωρίς να είμαι επιστήμονας ή να έρχομαι από το μέλλον σίγουρα είναι λίγο άκυρο. Ωστόσο πολλοί συντελεστές του παιχνιδιού είναι, (επιστήμονες, όχι από το μέλλον) και καθ' όλη της διάρκειας της ανάγνωσης των βιβλίων ένιωθα πως, η εκτίμηση που γίνεται για το μέλλον της ανθρωπότητας είναι πιθανή. Οι συγγραφείς του βιβλίου είχαν μία ομάδα από εμπειρογνωμόνων στου τομείς της φυσικής, κοινωνιολογίας, φιλοσοφίας, ρομποτικής κ.α., αλλά παρόλο το hard sci-fi χαρακτήρα του βιβλίου, είναι εξαιρετικά ευανάγνωστο από παίκτες που δεν έχουν καμία ιδιαίτερη επαφή με το αντικείμενο.

ep 5

Σύστημα

Μετά από περίπου 100 σελίδες fluff (και ομολογουμένως εξαιρετικού γραψίματος) αγχώθηκα για το πώς όλα αυτά τα εντυπωσιακά, περίπλοκα και sciency που διάβαζα θα μπορέσουν να μεταφραστούν σε ένα παιχνίδι με κανόνες, που να μην χρειάζεται να έχω και ένα κομπιουτεράκι ή να ανοίγω το βιβλίο κάθε τρεις και λίγο. Το γεγονός ότι πολλοί συγγραφείς προέρχονται από το Shadowrun (την 4η έκδοση του οποίου βρήκα περιττά πολύπλοκη) δεν με έκανε να είμαι και εξαιρετικά αισιόδοξος. Το μόνο που ήξερα μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν πως το παιχνίδι χρησιμοποιεί το d100 σύστημα, το οποίο είναι από τα αγαπημένα μου, λόγω της απλότητας του και της ευελιξίας του, αλλά δεν είναι σύστημα το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε παιχνίδι που έχει πολλές μάχες και πολυσύνθετα actions.

Το πρώτο που έχω να πω για το σύστημα είναι πως είναι περίπου τις 50 σελίδες, και λίγο λιγότερες το character creation. Ενδεικτικά να πω πως το Player's Handbook της 3ης edition που έχω αυτή τη στιγμή μπροστά μου έχει περίπου τις 4πλάσιες σελίδες για το σύστημα, άρα σίγουρα όσο πολύπλοκο και να είναι, δεν είναι για πάρα πολύ.

Με μεγάλη μου έκπληξη παρατηρώ πως το σύστημα είναι το γνωστό d100, με κάποιες ουσιαστικές αλλαγές για μπορέσει να μικρύνει το mortality rate (που βέβαια το transhumanity έχει θεραπεύσει εδώ και καιρό) που άλλα παιχνίδια με το ίδιο σύστημα έχουν. Μία από αυτές τις αλλαγές είναι τo moxie, ένα stat που δίνει στον χαρακτήρα ένα pool μπορεί να αλλάξει το ζάρι του, ή να κάνει ignore penalties για κάποια actions. Επίσης διαφορετικός είναι ο υπολογισμός των critical hits με όλα τα πολλαπλάσια του 11 (11,22,33κλπ) να μετρούν για critical. Αλλά σε γενικές γραμμές είναι το d100 basic role play system.

Το character creation τώρα είναι σε ένα απλό point buy system, οι αρχικοί πόντοι ξοδεύονται για να αγοραστούν morphs και να οριστούν τα στατιστικά του ego. Το background κάθε χαρακτήρα δίνει ένα + ή - σε συγκεκριμένα στατιστικά όπως για παράδειγμα του Drifter που αυξάνει τα navigation, pilot και spacecraft skills του παίκτη.

Ένα αρνητικό χαρακτηριστικό που βρίσκω στο character creation, είναι πως το βιβλίο είναι απαραίτητο και είναι πάρα πολύ δύσκολο να φτιάξεις χαρακτήρες χωρίς αυτό, όπως ενδεχόμενος γίνεται με τα παιχνίδια της White Wolf ή της Chaosium. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι επειδή κάθε morph (και υπάρχουν μερικές δεκάδες) σου δίνει modifiers και πρόσβαση σε διαφορετικά χαρακτηριστικά και, υπολογισμένων και των background modifiers όπου μίλησα πριν, θεωρώ πως είναι πολύ δύσκολο να τα απομνημονεύσει κάποιος. Από την άλλη βέβαια ,αυτό αφήνει περισσότερες επιλογές. Προσωπικά θέλω να ασχολούμαι με το σύστημα όσο το δυνατόν λιγότερο, και οι επιλογές να έρχονται από την φαντασία και όχι απαραίτητα από τα βιβλία.

Σε ποιους απευθύνεται:

• Σε όλους όσους οι φράσεις " So say we all", "Live Long and Prosper"," The truth is out there" και "Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn" τους κάνουν να ανατριχιάζουν.

• Σε όλους όσους είναι fan του Sci-fi και πιστεύουν πως όλα τελειώνουν στο Star Wars και το 40Κ RPG.

• Σε αυτούς που θα άφηναν το DnD και το D20 μόνο για κάτι το εξαιρετικά ιδιαίτερο.

• Στους βετεράνους παίκτες που δεν φαντάζονταν πως το TPK είναι απλά μέρος του παιχνιδιού.

• Στους νέους παίκτες που θέλουν ένα απλό και γρήγορο σύστημα και έναν κόσμο που να χρειάζονται μόνο ένα βιβλίο.

Γιατί όχι:

• Το γεγονός πως το setting είναι σε έναν κόσμο που δεν μοιάζει με κανένα άλλο, μπορεί να κάνει το βιβλίο κουραστικό και δυσνόητο σε σημεία. Το 90% την καθημερινότητας και της ύπαρξης των transhumans είναι διαφορετικό από το δικό μας και δύσκολα βρίσκεται κοινό σημείο , και για να φτάσει ο Game Master να αισθανθεί έτοιμος θα χριστεί παραπάνω χρόνο από το μέσο setting.

• Η Posthuman Studios, που πλέον εκδίδει το βιβλίο έχει αυτή τη στιγμή δύο με τρεις συγγραφείς. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα supplements να αργούν να κυκλοφορήσουν και χαρακτηριστικό είναι πως μέσα σε 3 περίπου χρόνια κυκλοφορίας του παιχνιδιού, έχουν κυκλοφορήσει 4 μόνο sourcebooks και το πέμπτο πηγαίνει όλο και προς τα πίσω. Ενώ σε καμία περίπτωση το παιχνίδι δεν θεωρείται ελλιπές, ίσως οι παίχτες που έχουν συνηθίσει σε κυκλοφορίες ανά μήνα να νιώσουν την υπομονή τους να δοκιμάζεται.

Σε περίπτωση που σας άρεσε το Eclipse Phase, τσεκάρετε επίσης:

• Τα άλλα τρία sourcebooks του παιχνιδιού: Sunward, Gatecrushing και Panopticon

• Σε RPG το Shadowrun και το Call of Cthulhu Delta Green

• Σε τηλεοπτικές σειρές το Battlestar Galactica και τα StarGate

• Σε anime το Ghost in the Shell και το Ergo Proxy

• Σε comics το City Of Dust και το Doktor Sleepless

• Και σε λογοτεχνία την τριλογία του Takeshi Kovacs (Altered Carbon, Broken Angels, και Woken Furies)

Tags
Similar
Comments
Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies. Εφόσον χρησιμοποιείτε το web-site μας, συμφωνείτε με τη χρήση των cookie απο εμάς.Μάθετε περισσότεραΑποδοχή